Tuesday, October 03, 2017

TVÅ DAGAR PÅ BOK & BIBLIOTEK 2017 - Min mässrapport (mest om Fantastikgränden)

Förra året missade jag chansen att få tag i en monter på Bokmässan i Göteborg... vilket jag grämde mig enormt över.

Så jag lovade mig själv, långt på förhand, att inte göra om den missen år 2017. Jag bokade delad monterplats med flera andra författare i Fantastikgränden, och fick utställarpass...

Till årets Bokmässa organiserade sig en grupp fantastikförfattare för att tillsammans finansiera tryckningen av en antologi med noveller vi skrivit -- VISKNINGAR FRÅN FANTASTIKGRÄND.

Denna antologi delade vi sedan ut gratis till mässans besökare. (Om du är en av de cirka två tusen besökare som fick ett exemplar... vilken lyckost du är!)

Men vi var också i Fantastikgränden för att göra det vi brukar göra -- mingla med varandra och läsarna, sälja och signera, göra PR för våra alster, och ha det trevligt i böckernas värld.

Jag stod alltså i monter A01:52 på lördagen och söndagen, tillsammans med författarna Tora F. Greve, Ulrika Fjellborg, Sandra Petojevic och Anna Runehage.

Här nedan följer några bilder från gränden...
Från vår monter hade vi utsikt över SF-Bokhandelns stora monter, och spelföreningen Sverok.








Vår "monter-boss" var Tora F. Greve på TiraTiger Förlag, som bl.a. sålde sin bokserie SIRIUSKRÖNIKAN.

Tora är en krutgumma -- författare, textilkonstnär, amatörastronom, från Norge men sedan länge bosatt i Sverige. (En gång köpte hon faktiskt delägarskap i en Pioneer-rymdsond -- och NASA tvingades köpa den tillbaka!)

Lilla jag syns här på bilden, entusiastiskt säljandes bokserien DARC AGES del 1-4 (svensk version), barnböcker som MONSTER I MASSOR... samt KG Johanssons nya mellanåldersbok STADEN UNDER JORDEN, som jag har illustrerat med 45 bilder.

Jag fick mycket tid att språkas vid med Tora, som satt bredvid.

(Den lilla läsplattan visade ett bildspel av olika bokomslag.)

I samma monter fanns också Sara Dalengren, med sina fantasyromaner VARGHAMN och ENSAMVARG...
Killen här på bilden blev min första kund på lördagen.

Han beställde två DARC AGES-böcker -- elektroniskt via Amazon.com, för han ville ha den engelska versionen -- och fick på köpet en signerad teckning som jag snabbritade på stället.

(Just det, gott folk! Mina böcker finns också på Amazon.com.)
Denna glada kund köpte en av mina barnböcker, och till henne snabbritade jag en drake -- som imiterar The Fonz...?


Sandra Petojevic -- garvad SF-fan, supersnäll person och medlem i föreningen Club Cosmos -- delade också monter med mig, och sålde sin fantasybokserie MAKTENS TIAROR -- som hon själv illustrerat.

Sandra är en briljant illustratör. Hon har också gjort omslaget till Anna Runhages roman HAVSPRINSEN, som såldes i samma monter.

Här är Sandra utklädd till en av karaktärerna i sina böcker...














  ... och Ulrika Fjellborg var också vackert klädd för att sälja sin bokserie KRÖNIKA ÖVER YGGDRASIL, tillsammans med sin syster Cecilia (på bilden med blå klänning och rött hår)...



Min fru hade gjort en röd cape åt mig, som jag visade mig i ibland.

Tjena, Jenny Holmström! Hon hade redan recenserat min barnbok MONSTER I MASSOR, och kom för att få den signerad. Jenny bokbloggar och skriver själv.

Andra författare var också uppklädda för tillställningen. T.ex. Marcus Olausson, som var aktiv för initiativet Fantastikhjälpen...
...Lupina Ojala, som presenterade sin nya roman TONER AV GULD (Anna Jakobsson Lund i samma monter var aktuell med romanen EQUILIBRIUM)...
... Ewa Broberg (i författarkollektivet Fantastic Five) med sin spännande dystopiroman FRISKYTTARNA -- första delen i en serie som jag tror kan bli mycket populär...


















...och Jorun Modén, som signerade sin nya illustrerade bok (med ljudeffekter!), VIDUNDER - Magiska varelser och deras läten. Jorun och jag ses inte ofta, men jag beundrar hennes arbete. Hon skrev den gravt underskattade fantasyromanen SAMAEL (på Wela Förlag), och driver en författarkurs.
Köp VIDUNDER -- och håll utkik efter hennes nästa verk!

Montern intill delades av författarna Lisa Rodebrand, Nathalie Sjögren, Oskar Källner, Annah Nozlin, Jenny Töredal och Eva Holmquist.
Oskar Källner satsar mycket ambitiöst som förläggare, med utgivning av ljudboksnoveller och nyöversättningar av genreklassiker.

Så produktiv är han, att på denna bild nästan drunknar han i boktitlar... ;-)
Anna Vintersvärd och Aengeln Englund representerade Andra Världar Förlag. (Aengeln gjorde förresten en superviktig insats med antologin VISKNINGAR FRÅN FANTASTIKGRÄND.)
Får man skryta lite?

Jag blev så stolt över omslagen jag fick göra till Eva Holmquists ungdomsbokserie om Gallus...
Jenny Töredal med sina fantasyromaner ALVKORSET och DE DÖDAS DOLK...
Pål Eggert presenterade sin nya skräckroman... 

...liksom gjorde Thomas Årnfelt.
Gränden fick också celebert besök av John Ajvide Lindqvist, som har gjort svensk skräcklitteratur mycket mer populär och accepterad.

(Guillou, Witt-Brattström och andra mainstream-författare hade jag förstås chansen att fotografera... men jag ville mycket hellre få med en bild på Ajvide frickin' Lindqvist!)
Författarkollektiv verkar ha blivit en grej i svensk fantastik. T.ex. Författarkollektivet Fruktan, som signerade sin nya antologi ZONEN VI ÄRVDE...
 ... och Swedish Zombie signerade sin antologi 13 SVARTA SAGOR OM OND BRÅD DÖD.
Fördelarna med att jobba kollektivt är uppenbara: Författarna kan lättare finansiera och organisera olika gemensamma projekt, backa upp varandra, och ha trevligt ihop med likasinnade. 

Säkert kommer den trenden att fortsätta. Jag ser fram emot vad dessa samarbeten kan producera i framtiden.
Inte bara författare signerade i Fantastikgränden. Där fanns också bl.a. den superfantastiske illustratören Simon Stålenhage (köp den boken -- eller vänta på filmen!)...

...och serietecknaren Kim W. Andersson.
Kristina Suomela flög in ända från Schweiz för att delta som författare. Här ses hon med Ulrika Fjellborg. 
Shout-out till Sten Rosendahl, i samma monter som Ewa Broberg, med sin spännande SF-roman ALGBLOMNING -- som jag hälsade på men inte fick fotograferad: Sorry Sten! Jag hade min mask på, och då kunde jag inte hålla i kameran...
Alltså, den här masken -- det var svettigt och svårt att se i den:


Finaste ögonblicket på mässan? För mig var det när en kvinna köpte boken STADEN UNDER JORDEN till en ensamkommande flyktingpojke. Han blev glad för den (lättlästa) boken, som han fick för att kunna lära sig läsa svenska.

Jag hade så hemskt gärna visat fotot på den flyktingpojken, som stolt håller fram boken med ett brett leende... men för att skydda hans integritet i ett allt mer polariserat samhälle, såg jag mig tvungen att inte visa hans ansikte här.

Så var du än är, grabben -- lycka till, och trevlig läsning.

No comments: