Wattpad

Monday, February 19, 2018

Iskall kongressrapport: Vinter 2018 (Uppsala)

Jag skulle egentlligen ha skrivit den här kongressrapporten för en vecka sen, men den försenades av ett virus - inte ett sånt som slår ut hårddiskar, men den sorten som slår ut magar, näsor och hjärnor.

Influensan slog till precis mot slutet av kongresshelgen och slog ut mig i dagar... men lyckligtvis mådde jag fint medan själva evenemanget pågick.

Och jag tog några suddiga foton som passar till de suddiga minnen jag nu ämnar dela med er... från Vinter 2018 i Uppsala. (En mycket bättre rapport i tre delar skrevs av bloggen Kulturdelen - se länkar nedan.)

Jag missade tyvärr förfesten (Dead Dog Party) på fredagen, så den får andra berätta om.

Dock anlände jag en kall lördagmorgon till kongresslokalen - Studieförbundet Vuxenskolan, mitt i Uppsala - efter att jag (gammal vana trogen) hade gått vilse på vägen till lokalen.

Jag möttes av hårt arbetande kongressarbetare - Nahal Ganbari, Anna Bark Persson, Anna "Åka" Davour, Linnea Anglemark - som hade tänkt på det lilla extra och inte bara satt fram kaffe och saft åt besökarna, men även mackor och kakor. (Tusen tack! Jag gillade speciellt dem med hummus och paprika.)

Lokalen var inte stor, men perfekt anpassad till mängden besökare - det var precis så trångt att besökarna var tvungna att vara sociala, men inte så trångt att de behövde trängas. Med andra ord blev det en intim, avspänd stämning.

Jag hälsade förstås på många välbekanta ansikten från tidigare kongresser - t.ex. Carolina Gomez, John-Henri Holmberg, Tomas Cronholm, Johan Anglemark (ansvarig för Alvar Appeltofts Minnesfond), och andra.

Det fanns ett litet bokbord i lokalen, som alla författare utom hedersgästen skulle dela på. Vi gjorde det bästa av utrymmet.

(Jag har alltid trott på "The Hard Sell", som synes...)




















Mattias Kuldkepp, en av författarna vid Vinters bokbord.

Ulrika Amador sålde sin roman FEMTE DAGEN, med temat parallella liv.

Thomas Årnfelt sålde gotiska romaner som INCIDENTEN I BÖHMEN.









Vi som skulle delta i panelen "Hur läser vi SF?" diskuterade temat på förhand (paden och blocket på bordet visar min plats). Från vänster till höger: Anders Blixt, Anna Davour, Thomas Årnfelt.

- Panelen "Hur läser vi SF?"
Vill vi ha ut olika saker beroende på läsning av olika genrer? Måste man ha en viss förförståelse, en annan inställning eller ett visst tänk när man läser fantasy, SF eller skräck? Är det helt enkelt svårare att läsa fantastik än andra genrer?
Panelister: Anders Blixt, A.R. Yngve, Thomas Årnfelt, Åka Davour (M)

Det skojiga med en sån här panel är när den blir en konversation med besökarna, inte bara "vi" som talar "till" dem. Jag tyckte det blev en bra konversation (fast jag önskar jag hade haft lite mer att tillföra).

Thomas nämnde hur han råkar ut för typer som kommer fram till honom under en signering bara för att tala om att de minsann inte "läser sånt" som han skriver.

Jag föreslog - utanför panelen, för jag är så blyg - att Thomas skulle testa en fejkad respons nästa gång det händer: låtsas reagera på största allvar!

"Va?? Du läser inte sånt? Å NEJ!! Jag svär att göra bot och bättring! Jag ska genast sluta med sån här snusklitteratur och bara skriva böcker om deprimerade medelålders poliser som löser brottsfall medan de lyssnar på klassisk musik! Tack, tack, min vän, för att du kom hit och hjälpte mig se ljuset!"

(Om du faktiskt gör så, Thomas, så lovar jag att många SF-fans kommer att bjuda dig på öl.)

- Jan von Bonsdorff föreläste om specialeffektgrafik i filmer, och visade en underbar bok om fraktaler av Benoit Mandelbrot.
- Panelen "Estranging the familiar" (med Sara Bergmark Elfgren, Anders Björkelid, Anders Fager, Elizabeth Hand, Nahal Ghanbari) tacklade ett rätt knepigt tema för oss som skriver: Hur beskriver vi det "fantastiska" så att det framstår som märkligt och fantastiskt?

Anteckningar från panelen:
- Blanda det igenkännliga/vardagliga med det "underliga".
- Elizabeth Hand: Vagga först in läsaren i en falsk känsla av trygghet, och sedan låter man det fantastiska tränga in.
- "Diskbänksrealism" hjälper till att få det "overkliga" att kännas verkligt.
- Anders Fager: När han gjorde research för en roman om en vampyr, insåg han att vampyren behövde skaffa persienner till sina fönster (av uppenbara skäl). Så Fager kontaktade en kille som säljer persienner - och den mannen blev också till en karaktär i boken som säljer persienner till vampyren!
- Elizabeth Hand talade om "Nordic Weird": Ljuset är märkligt i Skandinavien. (Vi som bor där jämt lägger kanske inte märke till det själva...)
- "The telling detail": I Maria Turtschaninoffs roman UNDERFORS har de små älvorna kalla fötter...

 -Programpunkten "SF criticism" (med John Clute and John-Henri Holmberg):

Clute sade mycket som intresserade mig, bl.a. om vikten av historisk kontext som kan få oss att se gamla verk i ett nytt ljus.
Var Heinlein kanske egentligen betydligt mer vänster och feminist än vi har trott? Och hur var det med den där berömda raden ur Catherine L. Moores "No Woman Born" - har den misstolkats av senare generationer?

- Hedersgästen Elizabeth Hand deltog i flera paneler under kongressen, och blev intervjuad av Johan Anglemark på lördagen.

Hand är en mycket framgångsrik författare och SF/F-kritiker, mest känd för romanen GENERATION LOSS, men har också skrivit mycket innan den kom ut.

(Hon har belönats med James Tiptree, Jr. Award, Mythopoeic Fantasy Award, World Fantasy Award, Nebula, International Horror Guild Award och Shirley Jackson Award)

Elizabeth Hand berättade öppenhjärtigt för publiken om sin långa, lite vindlande yrkesbana - hon kunde ha hamnat i en annan bransch och prövade olika yrken innan hon fastnade för skrivandet. (Där är hon i gott sällskap - det finns flera andra författare som har gått en liknande bana.)

Hon beskrev hur hon brukade skriva historier genom att skildra landskapet först - handling och karaktärer kom efteråt i skrivprocessen. (Jag har länge menat att i SF är ofta just landskapet en av karaktärerna, eller rentav huvudpersonen.)
Jag hälsar på hedersgästen Elizabeth Hand. (Kanonfotograf: John-Henri Holmberg.)

Hand beskrev sitt långvariga intresse för konst och "ousider artists" - t.ex. nämnde hon att den verklige outsiderkonstnären Henry Darger var en av karaktärerna i boken som hon höll på att skriva.
-Programpunkten "Remembering Ursula K. Le Guin" (John Clute, Elizabeth Hand, John-Henri Holmberg, Jessica Elgenstierna): Som bekant gick LeGuin bort nyligen, och hennes liv och verk kommer garanterat att tas upp på den större kongressen Fantastika 2018 i sommar.

LeGuins inflytande var enormt, inte minst som "genre-ambassadör". Hon gjorde mycket för att ge genren ökad respektabilitet i "mainstream"-kulturen, och skämdes aldrig för att kalla det hon skrev science fiction. (Hör du det, Margaret Atwood!)

Panelen rekommenderade att vi skulle titta och lyssna på LeGuin på YouTube, för att själva fatta varför de hade sådan aktning för henne. HÄR är en video där LeGuin talar på en stor kongress år 1975...
På lördagkvällen ordnade Johan Anglemark och Torill Kornfeldt en bokauktion för välgörande ändamål. Jag var hårt frestad att köpa en årgång av tidskriften Nova Science Fiction, men jag hade inte plats för dem där hemma... suck!

SÖNDAG: Jag freakar ut

- Föredraget "Vem är du? Vem är jag? – Framtidens människor" (Torill Kornfeldt)

Temat var hur människans fysiska form håller på att ändras med teknikens hjälp. När Torill visade oss ett stort foto av ett hybrid-embryo - delvis gris, delvis människa - så freakade jag ut. Jag frågade henne, och kanske det hördes hur stressad jag var, om det där embryot faktiskt skulle kunna växa upp till en "grismänniska". Men hon lugnade mig med att så inte var fallet...

Ni måste förstå att jag har läst Margaret Atwoods ytterst obehagliga roman ORYX & CRAKE, som skildrar bl.a. hur oansvariga genetiska forskare skapar "grismänniskor" - jag blev helt enkelt skrämd vid tanken på att någon forskare redan hade försökt göra det på riktigt...



-Panelen "Frankenstein 200 years" (John Clute, Anna Davour, Elizabeth Hand, John-Henri Holmberg, Anders Björkelid):
Visste ni (jag visste det redan) att genren science fiction skapades av en ung kvinna som skrev sin debutroman? Den boken, FRANKENSTEIN, har sedan stötts och blötts otaliga gånger, men jag är övertygad - liksom panelen - att det var den första riktiga SF-romanen.  
 
- Programpunkten "The Encyclopedia of Science Fiction" (John Clute, Johan Jönsson):

Clute var en av redaktörerna för den första SF-encyklopedin, The Encyclopedia of Science Fiction (som jag köpte i bokform och läste, från pärm till pärm, i min galna ungdom), och redigerar fortfarande Internet-versionen av detta ständigt växande uppslagsverk.



Johan Jönsson tar emot mikrofonen från John Cl... stopp ett slag! Råkade kameran fånga ett HEMLIGT FRIMURARHANDSLAG?? Finns det frimurarnätverk i SF-fandom? Svaret får ni i Dan Browns nästa kioskvältare...

Ta en titt på SF-encyklopedin HÄR.

Jag fick chansen att konversera en del med John Clute under kongressens gång - han är inte bara kritiker, men har också skrivit den barocka space opera-romanen APPLESEED, som jag rekommenderar.




- Panelen "Star Wars: The Last Jedi" (Martin Annander, Sara Bergmark Elfgren, Jessica Elgenstierna, Britt-Louise Viklund)

Star Wars-panelen var underhållande och nördig på det sätt som bara en Star Wars-panel kan vara... fast det slog mig när jag satt där i publiken: Var kommer barnen in? Är vi bara ett gäng vuxna som så att säga har "knyckt barnens leksaker"? Kanske vi tar de här filmerna lite för mycket på allvar...

Så kom avslutningssceremonin - Elizabeth Hand tackades av kongresskommitén, och besökarna informerades om sommarens kommande storkongress Fantastika 2018. (Jag har redan anmält mig till den.)


Elizabeth Hand kramar Anna Bark Persson. Till höger: Nahal Ganbari.

Vid det här laget var jag redan sjuk och hostade öppet. Men jag ångrar ändå inte att jag kom till Vinter... och jag hoppas det blir fler liknande tillställningar under kommande mörka kalla årstider - det muntrar upp! :-)

Författaren poserar med Anna Bark Persson, som ledde arrangerandet av Vinter 2018, i hopp om att lite av hennes karisma ska färga av sig på honom (den s.k. "Halo-effekten")...

Stort tack till Vinters kongresskommitté: 
Anna Bark Persson
Nahal Ghanbari
Johan Anglemark
Linn Liljemo
Åka Davour
Maria Nygård
Linnéa Anglemark
Jenny Wickman

(Shout-out till: Sara Läthén.)

Se även dessa fina Vinter-referat:
http://bokhora.se/2018/vinter-2018/
http://kulturdelen.blogspot.no/2018/02/vinter-uppsala-2018-lordagen-del-1.html
http://kulturdelen.blogspot.no/2018/02/vinter-uppsala-lordagen-del-2.html
http://kulturdelen.blogspot.no/2018/02/vinter-uppsala-2018-sondagen.html
http://www.ulrikaamador.se/429996541/5512179/posting/vardag-och-fantasi

No comments: