Wednesday, March 27, 2019

Bokrecension: MUMINTROLLET PÅ KOMETJAKT / KOMETEN KOMMER



MUMINTROLLET PÅ KOMETJAKT / KOMETEN KOMMER (1946) av Tove Jansson.
(Engelsk titel: COMET IN MOOMINLAND)

Om jag minns rätt är detta den allra första roman som jag läste färdigt själv i min barndom. Jag var väldigt ung då, kanske bara 6-7 år.

Den gjorde ett djupt och bestående intryck, särskilt med tanke på att det är en historia om världens undergång skriven för barn.

En komet hotar att kollidera med jorden. Det unga trollet Mumin drar ut på en resa med sina vänner för att finna ett sätt att undkomma undergången -- eller kanske förlika sig med den.

Huvudpersonen Mumin är både ett skrämt barn och en modig vuxen (åtminstone i utgåvan från 1946 som jag läste som barn). Äventyr och humor blandas med en växande känsla av hot. Det är omöjligt att inte tolka kometen som hotet om kärnvapenkrig.

Rolig, melankolisk, läskig, vackert illustrerad av författaren - det här är en klassiker och dessutom en väldigt bra barnbok. Läs den högt för dina barn - eller ge dem boken. Rekommenderas varmt.

Se även de andra Mumin-böckerna, samt serieversionen.

No comments: