Saturday, July 24, 2021

Tankar inför ett boksläpp...

I samband med att Saga Egmont ger ut min skräckroman BLOD & SVIN har förlaget gett mig rådet att "bjuda på mig själv" - att berätta om mina känslor och förväntningar etc. inför boksläppet.

Men jag stretar med att komma på så mycket att säga. Jag är dålig på att blotta mitt känsloliv offentligt. Inte för att jag har nåt spännande att dölja, men av ren princip.

Jag vill bevara en del av mig själv "på insidan" för att inte mista känslan av att ha ett inre liv. (Kanske detta bara är en vidskepelse, som när folk trodde att själen kunde fångas i ett fotografi.)

En annan sak i samband med en bokutgivning är att jag helt går upp i de praktiska förbedelserna och utmaningarna. Det är så mycket att tänka på! Mina känslor då är inte som den amerikanska peppigheten: "OMG I'm so excited!" Men mer som: "Vad har jag glömt? Vad har jag inte tänkt på?"

Faktiskt ser jag bokutgivning inte som ett "självförverkligande", men mer som att gå ut i strid. Uppdraget är att få boken till läsarna. Hindren är många. Boken kanske inte överlever. Bit ihop. Kämpa på.

Och känslorna? De kulminerade under skrivprocessen, långt innan boken kom ut.

Om ni läser BLOD & SVIN, är det en roman som sjuder av känslor: Spänning, ångest, skräck, vrede, glädje, lust, kärlek, förtvivlan, hat, cynism, hopp, skratt.

Så när jag blir ombedd att "bjuda på mig själv", är det lätt att tänka: Men det har jag ju redan gjort. Alltihop finns där, i texten.


BLOD & SVIN kommer ut på måndag den 26:e juli.

Länk:

https://www.storytel.com/no/nn/books/2527978-Blod-Svin











#skriva #författare #böcker #litteratur #skrivande #författarepåinstagram #skrivaroman #skrivaenbok #skrivarliv #författarliv #skräck #boksläpp #sagaegmont 


No comments: