Monday, October 29, 2018

FIASCON - kongressrapport

På fredagen den nittonde oktober 2018 åkte jag med familjen till Sverige för att besöka Lisebergs Halloweenspecial - och för att jag skulle besöka Club Cosmos' minikongress Fiascon.

(För dem av er som inte vet, är Club Cosmos ett mycket gammalt sällskap för science fiction-entusiaster, som träffas regelbundet i Göteborg och dessutom brukar anordna en liten höstkongress varje år.)

Fredagens besök på Liseberg skulle ha varit rysligt trevligt - men tyvärr blev en familjemedlem illamående och vi fick avbryta. Vi fick åtminstone se en del av parkens kusligt välgjorda Halloween-"makeover"...
...och vi åkte den här skrämmande åkturen (min son satt bredvid mig och såg helt oberörd ut, medan jag skrek av skräck och gömde ansiktet i händerna):
Fast vem behöver skräckparker och pumpor egentligen? Göteborgs ödsliga gator om natten kan vara nog så kusliga utan "special effects":

Nåväl! Nästa dag fick jag äntligen besöka fotbollsklubbhuset på Majvallen där Fiascon hölls (medan familjen gjorde ett kvickt extrabesök på Liseberg).
Som vanligt spelades fotboll på planen utanför - vilket fick mig att undra om det skulle gå att kombinera fotboll och science fiction...
Lägg märke till affischen för filmen "Tronja Rövardotter" på väggen. Supersnälla Sandra Petojevic (SF-fan, författare och eminent illustratör) hade med sig en bunt sådana, som vi hängde upp -- och senare fick ta med hem. (Jag har nu en "Tronja Rövardotter"-affisch på väggen hemma i Oslo -- tack Sandra!)

Hedersgästen Fia Karlsson intervjuas av Glenn Petersen. I bakgrunden en affisch som strax kommer att falla ned...

Hedersgäst på denna avslappnade, småskaliga tillställning var Fia Karlsson, som har blivit mycket uppskattad, berest och internationellt erkänd för sin aktivitet inom SF-fandom.
(Fia kunde väl inte tacka nej, det var ju trots allt FIAS CON...)
Hon berättade för oss om sin uppväxt, sina resor och erfarenheter, och förklarade hur hon kommit att förknippas med dillchips.

Jag måste ha gjort något galet när jag tejpade upp de där affischerna på väggen, för under kvällens gång började de lossna en efter en. Det blev ett "in-joke" -- ganska lyckat ändå med tanke på tillställningens namn...

Glenn Petersen (butikschef på SF-Bokhandeln), som intervjuade Fia Karlsson, fick ett eget inslag där han pratade om nya och gamla SF-böcker han ville rekommendera.

(Titlar som Glenn nämnde: Justina Robsons SWITCH, Cixin Lius THE THREE-BODY PROBLEM och BALL LIGHTNING, Margaret Atwoods ORYX & CRAKE, Neal Ashers GRIDLINKED, Peter F. Hamiltons SALVATION, William Gibsons BURNING CHROME, Richard Morgans, ALTERED CARBON, och bokserien som gav upphov till TV-serien THE EXPANSE, bland annat...)
 
Kvällens föredrag hölls av H.P. Lovecraft-kännaren Martin Andersson, som berättade om Lovecrafts gode vän Robert Barlow och hans tragiskt korta liv. En fascinerande och detaljerad inblick i hur en författares "fan" hjälpte honom i hans karriär.

Jag fick ett bokbord på Fiascon där mina titlar DARC AGES, VAERNEN DEN FÖRDÖMDE och PRECINCT 20: DEAD STRANGE ingick. (Tack till alla som köpte böcker!)

Jag minglade och pratade med flera av gästerna -- och för att undvika att förväxla namnen eller glömma någon, så nämner jag ingen av dem. Det blev flera återseenden med ansikten från förra årets ConGast.

För att få mer tid att mingla -- och för att käka mer av Peter Bengtssons hembakade scones (mums!), så stannade jag i lokalen när flera gick ut för att äta middag. Om något speciellt hände på ett uteställe, så missade jag det. (Säkerligen blev det inte lika dramatiskt att äta ute som förra året...)

Kvällen framskred i god stämning. Vinnaren av årets Novelltävling kungjordes: Oskar Källner med historien "Den ovana känslan av verklighet".

Håll utkik efter de tre vinnande novellerna i Club Cosmos' återkommande publikation Brev från Cosmos.
 
Mitt bidrag, "Strejk i Göteborgs rymdhamn" vann inte. (Kanske var det för att jag skrev klart och skickade in novellen bokstavligt talat några sekunder innan deadline klockan tolv på natten... det blir inte bra resultat när man stressar.)

Jag vill tacka Fiascon-arrangörerna som gjorde Fiascon till allt annat än ett fiasko:
  • Peter Bengtsson
  • Thomas Olsson
  • Mats Pekkari
  • Glenn Petersen
  • Helena Kiel
  • Louise Rylander
  • Lars-Göran Johansson
  • Rudolf der Hagopian
 Från vänster till höger: Glenn Petersen, Peter Bengtsson och Louise Rylander.

Vi ses nästa år!

No comments: