Thursday, November 01, 2018

NORCON 29 - kort rapport

 Universitet i Oslo, stadsdelen Blindern (OBS: bara en liten del av universitetsområdet syns på bilden; kongressen hölls i en byggnad 100 meter längre till vänster)

Helgen den 26-28 oktober deltog jag i den norska science fiction-kongressen NorCon 29, på Oslo Universitet i Blindern, Oslo. Närmare bestämt i biblioteksbyggnaden Vilhelm Bjerknes’ hus,
där universitetsbibliotekets avdelning för SF och Fantasy ligger.
(Om ni gillar science fiction måste ni besöka universitetsbibliotekets stora specialavdelning för SF-litteratur - den är rena helgedomen för fans. Jag kan bli sittande där hur länge som helst...)

Norcon-kongresser har hållits ända sedan 1975! En översikt över tidigare NorCons hittar du HÄR.

Norcon 29 leddes av Heidi Lyshol och Rolf Andersen - garvade och duktiga fans som har jobbat med många tidigare kongresser (varav några jag har rapporterat om på denna blogg).

Årets hedersgäst var den brittiske författaren och forskaren Paul McAuley, aktuell i år med SF-romanen AUSTRAL - om en framtid när Antarktis' glaciärer smälter och nytt land kan koloniseras. Han deltog i flera programpunkter och gjorde ett mycket seriöst intryck.

En intressant detalj han berättade om i sitt föredrag: Klimatforskare har upptäckt att haven absorberar mer värme från drivhuseffekten än Jordens atmosfär gör -- mycket mer. (Ganska logiskt, eftersom vatten är tätare än luft.). Detta läste jag flera dagar senare om i en nyhetsartikel på BBCs webbsajt.

AUSTRAL beskriver en möjlig och inte särskilt avlägsen framtid, skapad delvis av klimatförändringar som vi kan se redan nu...

Lise Myhre, serietecknaren som skapat serien NEMI, var också gäst på Norcon men gjorde bara ett kort framträdande på lördagen (som jag missade).

Jag deltog i några programpunkter och hade ett bokbord... men jag fick framför allt mycket tid att prata med folk om litteratur, författarlivet och science fiction. Det är väldigt viktigt och givande för mig att ha dessa konversationer.

Bl.a. språkades jag länge med Carolina Gomez Lagerlöf (som är fantastiskt beläst -- önskar jag hann läsa en bråkdel så mycket som hon!), Rolf Andersen och den mycket skarpsinnige, snabbsnackande Eirik Newth (fem minuters konversation med Newth är som femtio minuters konversation med andra människor, och jag menar det som en komplimang).

Några bilder från NorCon 29:


Lobbyn...
Norcons "boss" Heidi Lyshol, omgiven av en mystisk halo...
En av uppgifterna i fredagskvällens SF-Quiz: Gissa rymdskeppet. (Nr. 9 var svårast.)
Heidi Lyshol leder sällskapsleken "Roadside Picnic" (så kallad efter romanen av Arkady & Boris Strugatsky, som inspirerade filmen STALKER) - hon visar bilder av mystiska "utomjordiska" föremål och vi spekulerar om vad de ska användas till. Nördigt kul!

Hedersgästen Paul McAuley pratar. (Han har varit lärare, så den här salen måste ha känts som hemmaplan...)

Panelen om författaren Jon Bing och hans SF-boktrilogi om Biblioteksrymdskeppet Alexandria, en gång mycket populär bland norska läsare (och även utgiven på svenska).

Geir Brautaset (med i kongresskommittén), Herman Ellingsen (norsk kongressgäst) och Carolina Gomez Lagerlöf (svensk kongressgäst).


Rolf Andersen, med i kongresskommittén, gammal SF-fan och allmänt trevlig.

En något skakig bild på den humoristiska panelen "Imaginary Book Club" (kanske våra skämt och vitsar fick fotografen att skaka av skratt?). 
Heidi Lyshol, Desdemona Van Tent, A.R.Yngve, Martine Durban Jahr och Iselin Alvedal ljuger friskt om SF- och Fantasyböcker de låtsas ha läst. 

 Paul McAuley intervjuas av Torbjørn Øverland Amundsen.
Panelen "Vi som savner Ursula K. LeGuin". Inte alls den första panelen till LeGuins minne jag varit med om i år, men hon var en gigant i genrerna SF och Fantasy - jösses, det var ju inte länge sedan hon gick bort! Gå genast och läs en bok eller novell av LeGuin.

Ännu en bild från panelen "Roadside Picnic". Kan detta utomjordiska föremål vara:
A) En protes från en rymdvarelses inre öra;
B) En representation av hur vissa rymdvarelser ser ut;
C)  Ett musiksintrument;
D) Ett hårspänne?
 Forskare kommer att diskutera frågan i årtionden...

Panelen "CSI 2030" tog upp science fiction-TV-serien "CSI" -- ja, den är faktiskt science fiction -- och vad som är realistiskt/orealistiskt i den.
Deltog gjorde Torfinn Ørmen, Eirik Newth och Heidi Lyshol.

Sista programpunkten på söndag kväll: Rolf Andersen intervjuar mig om mitt författarskap.
Det kom inte många människor, men jag pratade på om vad jag skrivit (och ritat), och kanske kommer att skriva (och rita) i framtiden...

No comments: