Saturday, August 21, 2021

Hur boken BLOD OCH SVIN kom till

 

Hur boken BLOD OCH SVIN kom till


Jag gillar skräckfilmer. Och jag har läst skräckhistorier ända sedan barndomen. Redan i grundskolan började jag skriva korta rysarnoveller, inspirerade av vad jag läst.

På 90-talet skrev och ritade jag en skräckserie, "Barn av hemligheten" (om varulvar), som trycktes i tidningen SVENSKA SERIER.

När jag väl hade kommit igång med att skriva längre böcker och romaner, började jag också skriva rysarnoveller igen.

Men... för att skriva skräck i romanformatet, skulle jag behöva minst en riktigt bra bärande idé. Jag är i grunden en rationell person, och tror inte alls på övernaturligheter. För mig är ett spöke eller ett monster alltid en symbol för något annat, som t.ex. människans irrationella sida - eller skräcken för döden.

Så läste jag en upprörande nyhetsartikel om industriella grisfarmer - ett grymt påfund som förstör miljön och behandlar både grisar och anställda illa. Där kom gnistan till en berättelse: Jag skulle skriva en satir om just den branschen. Och den idén blandades med annan: En företagschef som var ett monster - både bildligt och bokstavligt.

Chefen skulle alltså vara en vampyr - men där stötte jag på ett hinder: Min rationella hjärna ville skriva om ett hemskt blodsugande monster, men samtidigt också "begripa" det. Fallgropen här är att om en berättelse går för långt med att "förklara" det hemska, blir det inte hemskt längre. (Nyare amerikanska skräckfilmer gör ofta den tabben.)

"Mina" vampyrer måste jag själv begripa, men de måste också vara skrämmande, och inte totalt schablonmässiga. Jag borde ha något nytt att komma med. Så jag funderade lite: Vad är en vampyr, egentligen? Hur kan någonting vara levande och dött på samma gång? Hur funkar det där med speglar, krucifix och vitlök? Och varför dricka blod?

Snart kom jag på en lösning som inte skulle sabotera skräcken, och som gav en fräsch vinkling av vampyren som genrekonvention.

En annan viktig inspiration till BLOD & SVIN var filmen FRIGHT NIGHT från 1985, som blandar skräck och humor - och dessutom är en "metafilm". (Alla i den filmen ser på skräckfilmer - en av dem är t.o.m. en avdankad skräckfilmskådespelare!) Så BLOD & SVIN är delvis också en metakommentar till vampyrgenren, med ironiska slängar åt vart genren har gått de sista 40-50 åren.

Vissa delar av min bok kommer från vad jag har hört eller läst om dysfunktionella arbetsplatser och "psykopater i arbetslivet". (En vampyr kan förstås bli en utmärkt metafor för en psykopatisk karriärist.)

Att skriva BLOD & SVIN var väldigt roligt; jag hoppas att den får läsarna att både rysa och skratta. Det är en "cinematiskt" uppbyggd roman, med visuellt betonade scener som skulle funka lika bra på film. (Hör ni det, Netflix? Let's do lunch! ;-))

Eftersom jag var osäker då på hur jag skulle få boken utgiven, skrev jag en svensk och en engelsk version, så att jag kunde försöka med förlag utanför Sverige.

För att göra en lång historia kort: Efter många refuseringar och en egenutgivning, fick jag napp hos förlaget Saga Egmont som gav ut BLOD & SVIN på svenska sommaren 2021.
Om du gillar skräckfilmer, och humor - läs den!


BLOD & SVIN finns på Storytel, Amazon och i andra nätbokhandlar.
Länk: https://www.storytel.com/se/sv/books/blod-svin-1325461

Den engelska utgåvan BLOOD & SWINE: A COMEDY OF TERRORS finns på Amazon.
Länk: https://www.amazon.com/Blod-Svin-Swedish-R-Yngve-ebook/dp/B098TB327K/

#boktips #lästips #böcker #litteratur #fantastik #författare #skriva #skrivarliv #skräck #skräckroman #skräckförfattare #skräcklitteratur #rysare #vampyr #vampyrer #satir #humor #komedi #fantasyböcker #frightnight1985

No comments: