Wednesday, October 06, 2021

Hur romanen VAERNEN DEN FÖRDÖMDE blev till

 

Den 27:e juli har förlaget Saga Egmont gett ut min fantasyroman VAERNEN DEN FÖRDÖMDE. Här ska jag berätta lite om processen med att skriva boken...

När jag började arbetet med VAERNEN DEN FÖRDÖMDE hade jag aldrig tidigare skrivit en hel roman i den genren, men jag hade skrivit ett manus till en fantasy-radioserie för norska NRK.

(Den serien, Magiens arv, kan du lyssna på HÄR.)

Jag såg det som en intressant utmaning att testa en ny genre.

Det kostade på att skriva den här boken. Den blev så våldsam och mörk att jag misstänker att arbetet orsakade mig en tids depression.

Till att börja med var tanken att VAERNEN skulle bli en variant av Conan Barbaren. (Filmversionen från 1982 med Arnold Schwarzenegger är en av mina favoriter. Den har ett -- för genren -- ovanligt bra manus.)

Robert E. Howard hittade på en forntida värld för sin barbarhjälte som skulle finnas mellan Atlantis' undergång och stenålderns början. Jag gjorde något liknande men placerade istället min fiktiva värld i Europa mellan två istider -- i en primitiv forntidscivilisation som sedan försvann.

För att vara säker på att den forntida civilisationen verkligen försvann, placerade jag den i Nordsjön precis norr om Belgiens och Nederländernas kust -- för jag hade läst att det området hade varit torrlagt under en eller flera perioder för många tusen år sedan.


Romanens stil är mycket medvetet inspirerad av gamla vikingasagor.
 Den börjar och slutar med ett citat ur HAVAMAL:

Män dör
Djur dör
En dag dör också du.
Ett vet jag 
som aldrig dör
Dom över död man.

Men under arbetet blev romanen något mer än en enkel, råbarkad saga. Den är också en meditation över historiens gång och hur människors beteende upprepar sig genom årtusenden... så att man ser ironiska likheter mellan en civilisation som (kanske) uppstod och föll "före historiens början", och vår tid.

Till och med för 30.000 år sedan förekom stora folkvandringar, och de som var bofasta på en plats betraktade de nya främmande folken som kom med en blandning av nyfikenhet och fruktan.

Till och med före historiens början drevs människor till sin undergång av girighet och maktlystnad.

På den djupaste nivån är VAERNEN DEN FÖRDÖMDE egentligen ett återberättande av den äldsta berättelsen som finns, Syndafloden, som är äldre än Bibeln och påträffas i många kulturer. Och historien om Syndafloden måste berättas om, för att den aldrig får glömmas -- den är en varning till framtida generationer.

VAERNEN DEN FÖRDÖMDE finns i de flesta nätbokhandlar, som t.ex. Storytel och Amazon.

#böcker #boktips #fantastik #kulturnytt #litteratur #sagaegmont #boksläpp #fantastik #bokrelease #författare #skriva

No comments: