Saturday, January 21, 2017

Förväntningarnas makt...

Jag följer med svenska bokbloggar för att se vad bloggarna gillar och inte gillar... och har gjort en intressant (för författare) upptäckt:

Förväntningarnas makt kan vara stor. Jag menar, S-T-O-R stor.

Det finns läsare som är fullt kapabla att bygga upp en hel värld i sina tankar om vad en bok kommer att bjuda på, innan de ens öppnat dem. Och ju fler förväntningar de har byggt upp i förväg, desto större är chansen att boken inte kommer att matcha vad de (i sina tankar) redan tror att den ska innehålla.

Och så läser de till slut boken... och känner sig lurade och besvikna. Oavsett vilka goda egenskaper boken må ha. Det återkommande klagomålet är varianter av: "Boken var inte det jag hade väntat mig."

Detta är inte ett värdeomdöme eller kritik -- bara en observation. Ofta närmar sig denna typ av läsare en bok med en rad strikta önskningar som denne vill få infriade:

1. "Boken ska ge mig samma slags positiva läsupplevelse som andra böcker jag gillat förut."
2. "Boken ska vara exakt det jag tror den är."
3. "Omslaget ska ge en exakt avbildning -- bokstavlig eller metaforisk -- av dess innehåll."
4. "Boken är säkert lika bra som andra säger -- om den är precis sådan jag redan tänkt mig den."
5. "Jag vill inte bli överraskad."

Författaren har egentligen ingen kontroll över sådana förväntningar. Medan bokomslag spelar en viktig roll för att skapa förväntningar -- det är därför de så ofta är baserade på klichéer som läsare ska känna igen -- så är omslaget ingen garanti för att läsaren ska "få det förväntade". (Omslag kan vara vaga, slarvigt utformade eller rentav oärliga -- och en bild är en bild, inte en roman.)

Faktiskt är jag själv den rakt motsatta sortens läsare. Jag hoppas alltid att bli överraskad av en roman -- att den inte är det jag förväntat mig -- förutsatt att jag inte redan har läst den och vet vad som kommer. Och jag tror att det finns andra läsare som har en liknande inställning.

Många läsare skulle invända, med visst fog, att det finns en "tyst överenskommelse" mellan läsare och författare: Jag köper och läser din bok, på villkor att du underhåller mig och ger mig det jag betalat för. Om författaren bryter överenskommelsen, har denne "lurat" läsaren.

Låter ju enkelt -- fast med litteratur är det mer komplicerat än så. Om böcker inte ska produceras på löpande band eller genereras av datoralgoritmer, så kommer de att innehålla mer än det som förväntas av läsaren.

Alla läsare tar en liten "intellektuell risk" varje gång de öppnar en ny bok de aldrig läst förut. Om du inte vill ta en sådan risk, finns det bara en lösning: Läs bara om de böcker du redan gillar. Inget ont i det! Jag läser också om böcker.


Vad ville jag nu säga med detta inlägg? Tja... kanske det här: Jag skriver för att överraska och leka med läsarens förväntningar. Om du börjar läsa en av mina noveller eller romaner, får du vara beredd på det oväntade. Plötsligt hoppar ett psyko i clownkostym fram på boksidan med ett blodisande vansinnesskratt... eller verkligheten börjar plötsligt vändas upp och ned... eller... nä, det kan jag inte säga, för då blir det ingen överraskning. ;-)

No comments: