Tuesday, May 29, 2018

Om att skriva pressreleaser för bokutgivningar

Om du inte ger ut din bok själv, är det förlaget som ansvarar för pressreleaser/pressmeddelanden och tillhörande PR.

Men om du måste skriva en pressrelease själv, har jag ett par tips:

1. Tänk på att vara ute i god tid.
Journalister vill vanligtvis ta emot pressreleaser flera veckor innan boken kommer ut, så de hinner få in din bokutgivning i sitt arbetsschema.

2. Din pressrelease bör läggas ut på en offentlig sajt för sådana meddelanden, t.ex. www.mynewsdesk.com . I tillägg till detta bör du också skicka ut den per post eller epost.

3. Alla slags press- och mediakontakter är guld värda när du skickar ut en pressrelease. Känner du någon som känner någon som skriver för tidningar, tidskrifter eller nyhetsredaktioner i områdena kultur och litteratur? Sök och du skall finna.

4. Men hur ska en pressrelease se ut?
Tumregeln är att skriva en pressrelease så att journalister kan citera texten så direkt som möjligt, med minimala omskrivningar. Det gör deras jobb lättare.
Det finns också utrymme för kreativitet -- som i det här skojiga och verkliga exemplet från förlaget Nordlitt:


För släppet av min novellsamling PRECINCT 20: Dead Strange (Maj 2018), följde jag en mer konventionell mall (klicka på länken för att se dokumentet):


Pressrelease - Författaren A. R. Yngve ger ut skräckdeckaren "PRECINCT 20: Dead Strange"

Denna pressrelease är skriven delvis som om den redan vore en tidningsartikel. Den innehåller också relevant kontaktinformation, en bibliografi... och ett par citat från andra personer som redan läst mina noveller.

Inkludera alltid en bild på boken och kanske ett foto på dig själv (men bara om det ser riktigt proffsigt ut).

Utskick av pressreleaser på papper håller väl på att bli gammalmodigt -- är det värt pengarna? -- men du kan alltid försöka. Vad gäller utskick per epost, tänk på detta:

1. Eposta pressreleasen till en adress åt gången! Gör aldrig ett "Cc"-massutskick till många adresser samtidigt. Det gör ett mycket dåligt intryck och du blir brännmärkt som "spammare". (Av samma skäl bör du vara återhållsam med att använda sociala media som Facebook för massutskick av epost.)

2. Finn mottagare som kan tänkas vara intresserade.

Om du t.ex. är författaren S. Rubin med en pressrelease för kärleksromanen Vi möttes på Folktandvården, skickar du den förstås till:
-Bokhandlare (särskilt i trakten)
-Snabbköp i trakten som säljer kärleksromaner (jag har hört att det förekommer ;-))
-Veckotidningsredaktioner
-Bokbloggar som recenserar kärleksromaner
-Journalister som redan har skrivit om den genren
-Lokaltidningen där du bor (ett måste, eftersom lokaltidningar gärna skriver om händelser "i trakten")
-Din egen närvaro på sociala media (d.v.s. länka till pressreleasen på din Facebooksida och på Twitter)

...men skicka den inte till:
- Tidskriften Forskning och Framsteg
- Kulturredaktionen på Dagens Nyheter
- TV-programmet Babel
- The New York Times

Pröva också att posta/eposta pressreleasen till traktens bibliotek (det skadar inte om några bibliotek får nys om din bok och kanske köper in den), och de större stadsbiblioteken.

Om du medverkar på bokmässor och liknande tillställningar: Ha en utskrift av din pressrelease med dig, ifall en journalist skulle dyka upp... eller gör ännu hellre så här: Ha din mobiltelefon redo med ett lagrat utkast, så du kan eposta pressreleasen "på direkten" till någon journalist/influencer/relevant mottagare som du skulle råka möta.

Och så gäller det att jobba, jobba, jobba med att sprida nyheten om din bok. Tyvärr måste du konkurrera om medias och läsarnas uppmärksamhet med otaliga andra utgivare och författare... men vem har sagt att marknadsföring skulle vara enkelt?






No comments: