Monday, April 18, 2016

Mina illustrationer till KG Johanssons ungdomsbok NIVÅ 1000

Jag är en stor beundrare av KG Johansson -- musiker, författare, översättare -- och jag har tidigare gjort omslag till hans böcker Gravliden och Nivå 13.

I år gav Wela Förlag ut KGs ungdomsbok Nivå 1000 (uppföljaren till Nivå 13), och jag fick göra både omslag och illustrationer.

Här nedan visas lite av hur jag gjorde bilderna:
Skisser och noter (överst), samt en färdig teckning innan den bearbetats digitalt.
Lägg märke till skissen överst till höger som är förstadiet till teckningen nedan.
I "postproduktionen" lade jag till slogan MUSIKEN HAR RÄDDAT MIG FRÅN IDROTTEN på figurens t-shirt, och justerade handens och armens proportioner.

Först läste jag manuset (ja, det är inte så självklart -- det vimlar av bokomslag som inte har något att göra med bokens innehåll!).
Jag gjorde anteckningar, skisser och utkast.
Så ritade jag bilderna med blyertspenna och tuschade dem.
Sedan fotograferade jag teckningarna med digitalkamera (annars föredrar jag att scanna dem), och behandlade dem med grafikprogrammet The Gimp (mycket likt Photoshop).

I den digitala "postproduktionen" får teckningarna gråtoner och mer svärta, eventuell text bifogas, eller teckningar kombineras med annat bildmaterial. Jag justerar också småfel och anatomiska missar i teckningarna. (Blev en näsa för lång eller en arm för kort? Lätt fixat på datorn!)

Det knepigaste med att göra bilder och omslag till böcker är att bildernas proportioner måste passa bokens fysiska format -- och måtten är olika för e-böcker och tryckta böcker.

Bildernas marginaler kan förstås rättas till efter att de är färdiga... men det är smart att på förhand utforma dem så det blir enkelt att justera dem i efterhand!
(OBS: Jag gör gärna omslag åt andra förlag/författare. Ta kontakt om du behöver få ett omslag gjort snabbt, snyggt och till rimligt pris. Jag finns på LinkedIn och Facebook.)


No comments: