Friday, December 28, 2018

Bokrecension: THE MIRROR EMPIRE av Kameron Hurley


THE MIRROR EMPIRE - The Worldbreaker Saga, Del 1 (2014) av Kameron Hurley.

Jag brukar inte läsa episka fantasybokserier; jag föredrar science fiction. Men jag gjorde ett undantag när jag skulle besöka en kongress där författaren Kameron Hurley var hedergäst - och jag hade redan läst och gillat hennes SF-noveller...

MIRROR EMPIRE ingår definitivt i "grimdark"-trenden i amerikansk fantasylitteratur. Berättelsen bjuder på smärta, blodbad, mord och grymheter. Det ovanliga är att "jämlik grymhet" gäller -- alltså att karaktärer av alla kön kan vara mordiska, grymma och hänsynslösa.

Och vad gäller bokens imaginära "världsbygge" -- jösses, det är ambitiöst! Författaren undviker en hel massa generiska fantasyklichéer och bygger istället upp ett helt magiskt universum från grunden -- plus att hon lägger till parallella världar i det redan komplexa världsbygget.

Författaren jobbar också stenhårt för att undvika könsstereotyper. Könsrollerna är komplexa och varierade.

Berättelsen innehåller oerhört många namn och platser. Det finns ett index och en karta för att hålla reda på allt -- och ändå förlorade jag kollen på vem som var vem, flera gånger.

Jag tycker att det här är en mycket lovande och ambitiös första bok i en serie -- och allt annat än tråkig -- men den är helt enkelt inte i min smak. Amerikansk "grimdark"-fantasy är inte min grej. Läsare som gillar episk fantasy kommer säkert att älska den.

Det jag gillade bäst med THE MIRROR EMPIRE var de små ögonblicken där lite humor och ironi smög sig in.

Exempel: Den psykopatiska onda generalen, som är blodbesudlad upp till knäna, besöker sin mamma i stan -- medan mamman får håret fixat i en urban frisörsalong. Plötsligt förvandlas den onda generalen till en stressad karriärkvinna som har ett ansträngt förhållande till sin elaka morsa.

Det uppstod en väldig rolig kontrast, och jag tror det var författarens avsikt. Jag hoppas att det förekommer fler sådana ögonblick i nästa bok i serien...

Rekommenderas för vuxna fantasyfans.
----
TIPS: Läs SF-novellen "The Women of Our Occupation" av samma författare.

No comments: