Sunday, September 02, 2018

Margit Sandemo, en av Nordens mest lästa samtida författare

Margit Sandemo, en av Nordens i särklass mest lästa samtida författare, har gått bort... 

Jag läste inte hennes böcker, men jag har observerat följande:
För många år sedan jobbade jag som vikarie på ett mindre svenskt bibliotek. Sandemos SAGAN OM ISFOLKET-böcker förvarades bakom utlåningsdisken.

Jag tror det egentligen var för att skydda böckerna från stölder, men kanske också för att de på den tiden ansågs vara vulgära (?). Det var dock ingen tvekan om deras enorma popularitet. Bara de allra mest eftertraktade böckerna skulle placeras bakom disken...

Och nu är Sandemo allmänt erkänd. Siri Pettersen lovprisar hennes böcker på sin Facebooksida, och andra stämmer in. Vilket är bra! Fast jag kan inte glömma den där bokraden bakom utlåningsdisken. Rynka inte på näsan åt det som kallas "fulkultur" idag. Det kan vara fint imorgon.

#margitsandemo #saganomisfolket

No comments: