Tuesday, April 09, 2019

Bokrecension: A MAZE OF DEATH av Philip K. Dick


A MAZE OF DEATH (1970) av Philip K. Dick har getts ut på svenska med titeln DRÅPAREN (Delta Förlag).

Detta är "metafysisk fiktion" förklädd till science fiction, och är förmodligen den finaste roman Dick någonsin skrivit. Den är också en av hans allra mörkaste.

En grupp dysfunktionella människor blir strandsatta på en bisarr, farlig planet där någon okänd kraft eller ond makt dödar dem en efter en.

Och de försöker finna frälsning i en religion som inte existerar i vår verklighet...

I den här romanen uppfann Dick en hel fiktiv teologi, och läsaren skulle kunna invända: Varför skapa en påhittad religion när det finns så gott om verkliga sådana?

Jag tror att den fiktiva religionen gör det lättare att hantera frågor om metafysik och tro, eftersom den inte kolliderar med riktiga dogmer och trossystem. (Den är också ganska rolig.)

Jag gillar verkligen A MAZE OF DEATH. Jag skulle till och med hävda att den är av tidernas allra bästa SF-romaner. Varje gång jag läser den här boken upptäcker jag någonting nytt.

Dick lyckas också göra varje karaktär distinkt - men trots deras djupa brister skildras de flesta av dem med medkänsla. Det finns ingen egentlig "skurk" i denna roman.

Fast det här är inte en roman som passar alla. Den är som sagt väldigt mörk. Rekommenderas för läsare som törs läsa böcker som verkligen stökar om i deras hjärnor...

No comments: