Tuesday, June 21, 2016

NRKs radioserie "Magiens Arv" (2009)

För en del år sedan fick jag chansen att skriva en fantasy-radioserie åt NRKs barn- och ungdomsavdelning. Guri Skeie Gundersen var producent. Den erfarne dramatikern och manusförfattaren Helge Andersen gav mig ovärderlig hjälp med själva manusskrivandet. (Helge gick tyvärr bort år 2013.) 

Serien "Magiens Arv" sändes i sex delar år 2009, både som podcast och radio. (Vid den tiden hade NRK nyss börjat med podcasting.)

Webbsajten där radioserien kunde lastas ned finns tyvärr inte längre kvar. Den innehöll massor av extramaterial som jag gjort speciellt för serien: en interaktiva karta, bilder på karaktärerna, samt bakgrundshistoria om den fiktiva världen i "Magiens Arv".

Detta är en liten del av bildmaterialet från "Magiens Arv"-sajten:




Att skriva radiodramatik har liknats vid en "osynlig teater". Man måste skapa en värld i lyssnarens fantasi där ingenting egentligen visas. (Detta var en besvärlig utmaning för mig, som är så van vid att tänka visuellt!)

Jag fick skriva om manuset ganska många gånger -- först och främst för att göra det kortare.

Den kompletta radioserien i sex delar finns att lyssna på HÄR

Rösterna spelades av Nils Ole Oftebro, Kaia Varjord, Mattis Herman Nyquist, Trond Brænne, Eli-Anne Linnestad, Kiki Stormo, Håkon Ramstad, Yngve Berven, Espen Beranek Holm, Damir Pudar, Kouame Sereba och Andrè Haglund.

Den fantastiska musiken till serien komponerades av Øystein Vesaas.

No comments: