Foto: Rick Dikeman (Källa: Wikipedia CC) |
Och då gäller det att vara medveten om situationen.Vad en journalist skriver om dig och ditt författarskap kan vara värdefullt -- bra eller dålig PR -- så tänk på vad du säger till en journalist.
Nu menar jag alltså en professionell journalist, inte en bloggare eller annan författare. Professionella journalister är utbildade i att skriva och tolka verkligheten på mycket distinkta sätt.
1: Journalisten beskriver INTE verkligheten som DU ser den. Journalisten är ute efter sin "vinkling" av historien. Så det kan vara klokt att ha en hum på förhand vad för slags journalist du pratar med. Så fort du tackat ja till att intervjuas, ta reda på så mycket du kan om denne journalist -- FÖRE intervjun.
Läs andra intervjuer och artiklar som journalisten skrivit. Klura ut vad journalisten "står för", vad journalistens andra artiklar brukar fokusera på.
Om du till exempel skriver Science Fiction och Fantasy, kan det hända att du intervjuas av en journalist som:
A) inte vet så mycket om Science Fiction och Fantasy (väldigt vanligt)
B) har vissa förutfattade meningar om genren som du måste navigera runt
C) ber dig svara på generella frågor om genren, istället för att fokusera på ditt författarskap.
Kort sagt: En intervjusituation är inte helt och hållet "objektiv". Man skulle kunna säga att det är ett möte mellan två författare som vill berätta var sin version av en historia.
Om detta möte blir ett gott "samarbete" mellan dem, kan det göra den färdiga texten bättre.
2: Ljug inte. Det gör jag inte i vilket fall, men det är så enormt viktigt att det ändå bör påpekas. Om du faktiskt inte vet svaret på en fråga, eller inte har ett svar -- säg det. (OBS: Att svara "ironiskt" eller "på skämt" funkar inte heller i en intervjusituation.)
3: "Spin". Standardmetoden för att intervjua en person -- ifall det inte handlar om riktigt allvarliga saker som krig, skatter och elände -- är att journalisten "spetsar till" personens svar.
Svaren du gav kan komma att låta annorlunda och mer "tillspetsade" i den färdiga intervjun än du trodde att de var, när du svarade på frågorna.
EXEMPEL:
Journalist: "Så Pernilla, finns det planer på att slå sig till ro i framtiden, skaffa familj och så?"
Pernilla: "Ja, jag hoppas ju att bli mamma nån gång, vi får se... det vill jag ju..."
Rubrik: PERNILLA SÄGER: NU VILL JAG HA BARN!
Det är förstås knepigt att vara sin egen "spin doctor". Men en god tumregel är att ett vagt och otydligt svar ger journalisten jättestort tolkningsutrymme. Ju mer specifik du är i ditt svar, desto mer specifik blir (sannolikt) den färdiga intervjutexten.
4. Försök verka intressant och spännande. Det finns ingen dålig publicitet! Framhäv det som gör ditt skrivande, eller dig som person, unik. Om du redan på förhand kommit på något speciellt och originellt med ditt skrivande som du vill nämna under intervjun, kan det ge bra PR.
Det värsta som kan hända är att du tråkar ut journalisten. För att hänvisa till Punkt 3 om "spin", så är det mest specifika intervjusvar du kan ge "Ja" eller "Nej". Men det blir ju en rätt trist intervju om du bara svarar med ja eller nej. Du bör "bjussa på dig själv", iallafall litegrann.
(Hur mycket bör du egentligen säga om dig själv? Oss emellan är jag en väldigt privat person, och vill mycket hellre snacka om skrivandet än om mig själv. Vilket fokus journalisten väljer -- på dig som person eller på ditt verk -- är något du måste handskas med när det sker.)
5. Efter intervjun, be om att få faktakolla det journalisten skrivit innan det publiceras. Det finns alltid en risk att något har missuppfattats.
Det vore ju tråkigt om du har berättat en massa om din nya bok... och så visar det sig i den färdiga artikeln, att namnet på boken är felstavat så att läsarna inte kan hitta boktiteln. En boktitel som t.ex. "Darc Ages" (sic!) är öppen för missförstånd som att det ska heta "Dark Ages"...
För säkerhets skull, ge gärna journalisten ett "fact sheet" där titlarna på dina verk står skrivna.
Lycka till!
No comments:
Post a Comment