Thursday, January 26, 2017

Så här kan det kännas ibland...

Att göra PR för sina böcker, eller bara berätta om dem för andra människor, hör till jobbet att vara författare. Jag har fått höra att jag är en "bra försäljare"...

MEN. 

Skrivande människor är oftast den introverta sorten. Det kan vara rätt jobbigt att behöva "snacka upp" sina egna grejor, att riskera att framstå som en skrythals... och att inse hur svårt det faktiskt är att övertyga andra att offra sin tid (och sina pengar) på ens egna skriverier.

Då kan det kännas så här -- även för mig:  -->

Om du själv skriver, tänker du kanske "Jamen, jag har ingen lust att marknadsföra det jag skriver. Verket ska tala för sig självt."

OK -- ingen tvingar dig att göra det. Problemet är bara att ditt verk ska synas bland de enorma, ofantliga, ofattbart stora mängder andra böcker som ges ut (och ges ut på nytt) varje år. Oavsett hur bra din bok är, kan det hända att det inte får den uppmärksamhet du tycker att den är värd.

Så svälj stoltheten och blygseln. Gå på kongresser, bokmässor och liknande tillställningar. Håll föredrag, besök bibliotek och skolor om du kan.
Kom bara ihåg när du ska snacka om dina skriverier och göra PR för ditt författarskap:

- Ljug inte.
- Var aldrig otrevlig eller påträngande.
- Nedvärdera inte dig själv.
(Falsk blygsamhet av typen "Sss... mig är det väl inget märkvärdigt med" kan tolkas bokstavligt. Undvik.)
- Lite avväpnande humor skadar aldrig -- var inte för självhögtidlig.

Och dessutom: Författare kan må bra av att komma ut och träffa folk ibland. :-)

No comments: